Cursus

Danstechniek en lichaamshouding?

De jazz dance kenmerkt zich door de isolatie techniek, het apart (geïsoleerd) bewegen van bijv. schouders, heupen en ‘ribcage’. Daarnaast zijn er oefeningen die we in het klassieke ballet ook tegen komen zoals bijv. de ‘uitdraai’ techniek, strekken van voeten, recht houden van de rug. En oefeningen uit de moderne dans met ‘contractions’, ‘releases’, ‘flatback’ die een soepel en sterk lichaam bevorderen. Techniek die je nodig hebt als je van dansen je beroep wilt maken. Oefeningen die toevallig óók nog een hele goede lichaamshouding bevorderen, belangrijk in de dans theater wereld maar zeker ook in het gewone dagelijkse leven.


JAZZ DANCE


Docenten: Marjolein van Haren, Kim Hoogeboom.
Voor kinderen vanaf 6 jaar en volwassenen


Muziek is de motor!

De stijl waarin les gegeven wordt is 'free style', dit betekent dat diverse dansvormen in de les gebruikt kunnen worden. Zoals bijv. streetdance, hip hop, show/musical en modern jazz. Een jazzdance les voor jonge kinderen is qua lesstof en muziek “speelser” dan een les voor  volwassenen. Er wordt op verschillende soorten muziek gedanst zoals bijv. R&B, Hip Hop, Club, Trance, Lounge en top 40 muziek, zowel op ‘balads’ als ‘up tempo’ nummers. Muziek waarop je wel moet dansen. Muziek inspireert de beweging! 


We swingen de les in!

De les begint meestal  met een zgn. “inswinger”; een combinatie van bijv.  streetdance, hip hop en house ‘moves’. Gewoon lekker dansen om zo lichaam op te warmen en geest vrij te maken voor de  danstechnische oefeningen die meer concentratie en spierbeheersing vragen. Tijdens de grondoefeningen wordt er gewerkt aan het versterken en verstevigen van o.a. de buik-, bil- en borstspieren en het soepel/ lenig houden van de houdingsspieren. De les wordt afgesloten met ‘de combinatie’; een choreografie waaraan meerdere lessen gewerkt wordt. Doel: iedereen een fantastisch uur lichamelijke inspanning en geestelijke ontspanning te geven!